Autor desconegut. Col·lecció Josep Corbalán Castillo. AMG |
El
28 de desembre de 1881 s'inaugurava a Gavà l'estació del
ferrocarril. El mateix dia s'obria al públic una via d'accés entre
la població i l'estació: la Rambla. Molt aviat, el nou eix de
comunicació es convertiria en un dels centres neuràlgics del
municipi perquè compta amb l'avantatge d'unir l'estació de
ferrocarril amb la carretera de Santa Creu i la carretera que porta a
Begues. És també un important eix comercial i l'espai on,
espontàniament, diverses generacions de gavanencs han anat a
passejar, fer vida social o celebrar diferents esdeveniments, com el
14 d'abril de 1931 quan es va omplir de gent que celebrava la
proclamació de la República.
La
Rambla està dividida en tres trams que reben tres noms diferents:
són els dels propietaris que van cedir els terrenys per obrir-la.
Els dos primers, Lluch i Vayreda, el 1881, i Casas, l'any 1926, quan
es va desviar la riera de Sant Llorenç.
Els
plàtans que la caracteritzen es van plantar el mateix any en què es
va obrir. A poc a poc, s’hi van començar a aixecar diversos
edificis: la casa Brunet, les oficines de la fàbrica Roca, l'edifici
de la Unió de Cooperadors… Durant la Guerra Civil, els
treballadors de la Roca van construir sota la Rambla un refugi
antiaeri per protegir-se dels bombardeigs.
Assumpció Gabernet
Arxiu Municipal de Gavà
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada