Mireia Valentí
Del llibre: L'Abans, editorial efadós, 2002
El 28 de desembre de 1881 va arribar per primer cop el tren a Gavà. L’arribada del ferrocarril va marcar un abans i un després en la societat i en l’economia gavanenques. Però, com es desplaçaven els gavanencs a Barcelona abans de l’arribada del ferrocarril? Com s’ho manegava un gavanenc de 1880 per anar a fer gestions a la ciutat comtal?
El
cotxe no
s'inventaria fins a 1886 i a Gavà no es va popularitzar fins a
inicis del segle XX.
El servei d'autobús va començar a funcionar al 1918, encara que des de 1881 hi va haver un servei de tartanes que anaven des de Sant Climent i Viladecans a Gavà. La seva funció era apropar aquestes dues poblacions a l’estació de Gavà.
La bicicleta, tal com la coneixem ara, es va inventar més tard, al 1885.
L’únic mitjà de transport possible, deixant de banda el anar a peu, era el carro. Un carro tirat per una o vàries mules trigava entre tres i quatre hores en arribar a Barcelona.
Un bon exercici podria ser comparar els sous d’aleshores amb els d’ara i treure’n conclusions.
📷Autor i col·lecció: Martí Sabatés. AMG
📃 Assumpció Gabernet -Arxiu Municipal de Gavà-
📷 Autoria desconeguda. Col·lecció Carles Ballo.
📃 Assumpció Gabernet -Arxiu Municipal de Gavà-
Foto: Benet Solina |
Quan l’any 1964 Domingo Estrada va fer aquesta fotografia del carrer Montserrat, el vianants encara podien caminar, sense perill aparent, pel mig del carrer. Les dues mares que empenyen el cotxet carrer avall poc s’imaginen l’amenaça que representarà per als seus fills aquest innocent i solitari sis-cents aparcat en un costat. Aquest “petit intrús”, en pocs anys es farà l’amo dels carrers, els omplirà i ens obligarà a vigilar si no és que volem anar a parar a l’hospital.
📃 Assumpció Gabernet -Arxiu Municipal de Gavà-