Col·leció Safont. AMG |
A
mitjan segle XIX la ideologia liberal va penetrar en la societat i la
instrucció pública va passar a considerar-se un element necessari
per garantir el progrés econòmic i social. És en aquest context
que el 1857, per iniciativa del ministre Claudio Moyano, l’Estat va
aprovar la Llei d’instrucció pública, que va organitzar el
sistema públic escolar. Aquesta llei obligava els ajuntaments de més
500 habitants a escolaritzar tota la població infantil —nens i
nenes de sis a nou anys.
Però
la Ley Moyano no va suposar un avanç decisiu en l'educació
de les nenes perquè va implantar un model diferent per als dos
sexes. Per a l'ensenyament de les nenes es va prendre com a
referència un model domèstic amb matèries que les preparava per al
treball a la llar, la cura de la família i la maternitat. Les nenes
rebien una alfabetització bàsica, adoctrinament moral i nocions
d'higiene domèstica. La higiene, les labors i l’economia
domèstica es van incorporar al pla d'estudis de l'ensenyament
primari superior de les nenes.
Com
a complement, les nenes de classe mitjana o acomodada rebien classes
de música, pintura o brodat, sovint impartides per professores
particulars al mateix domicili de les alumnes.
Assumpció Gabernet
Arxiu Municipal de Gavà
Assumpció Gabernet
Arxiu Municipal de Gavà