Anar a les Sorres: per als pagesos gavanencs equival a «anar al tros»,
anar al camp. Els camps de cultiu de les Marines són terres sorrenques pròpies
de la plana deltaica. Assumpcio Gabernet
Arxiu Municipal de Gavà
Anar a les Sorres: per als pagesos gavanencs equival a «anar al tros»,
anar al camp. Els camps de cultiu de les Marines són terres sorrenques pròpies
de la plana deltaica.
La
implantació del cristianisme amb les pràctiques quaresmals del dejuni i
l'abstinència comporten, des del començament de l'edat mitjana, l'aparició d'un
període previ oposat en valors, el qual anomenem carnestoltes. Un temps breu de
llicències, excessos, de llibertinatge i d'inversió dels ordres
establerts. Tot revisant la col·lecció d’imatges que Pere Alcaraz havia donat al fons fotogràfic de l’Arxiu Municipal, hem trobat aquest acolorit retrat d’estudi fet a Gavà durant la festa de carnaval de l’any 1935.
Aleshores la fotografia era monocroma, el que en diem popularment “en blanc i negre”, i molts estudis oferien la possibilitat d’acolorir la còpia manualment, és a dir, pintar-la amb uns tints dissolts en aigua.
L’efecte podia anar des d’una cobertura subtil i precisa de la imatge, amb quatre o cinc colors, que arribava a donar un aspecte prou natural, fins a emprar-ne un de sol i mal escampat. El que podem apreciar en aquesta imatge és com “l’artista” va arribar a convertir la fotografia en una veritable pintura.
📷 Autoria desconeguta .Fons Pere Alcaraz. AMG
![]() |
| Bloc Manelic, 1935. Fons Antoni Tarrida. AMG |
Aquest plat es feia a Gavà
el 17 de gener, dia de Sant Antoni Abat,
patró dels animals i dels traginers. La recepta que us oferim és de la Maria Rosa Estapé. Ella la va aprendre de la seva sogra,
coneguda com la “Pepeta de cal Planas “ i seguint la tradició de la casa, la
Maria Rosa la cuina cada any per Sant Antoni. També la podeu trobar al llibre
Cuina tradicional de Gavà, editat per efadós.
![]() |
Un carro circulant, un altre “aparcat”, un carrer sense asfaltar que s’enfila cap a la muntanya, cases baixes... Si encara no ho heu endevinat, es tracta d’una fotografia del carrer Montflorit, entre Sant Lluís i Pi i Margall, feta l’any 1955 per Joan Mitjans.
A partir dels anys cinquanta, la part alta de les Colomeres es va anar urbanitzant amb construccions d’una sola planta i petites dimensions sovint aixecades pels mateixos propietaris que hi treballaven durant els dies festius. Paletes casolans que havien comprat un terreny al barri i que, de mica en mica, i amb l’ajut de familiars i companys s’hi anaren construint la casa.
"Era costum
que aquell dia s’estrenés vestit i sabates; feia goig veure com petits i
grans passejaven ben mudats pels carrer més cèntrics de Gavà. Abans de la
Guerra, dos eren els locals que organitzaven el ball de la Festa Major. D’una
banda, hi havia el Cafè del Centre, que congregava els sectors d’esquerra, i de
l’altra, el Casino, local de l’Ateneu Popular, que donava cabuda a un públic de
tendència regionalista. Ambdós espais eren acuradament decorats i encatifats
per a l’ocasió i oferien diverses activitats que concloïen amb un ball que
s’allargava fins ben entrada la matinada. Per altra banda, en aquestes dates,
el Cafè de la Plaza organitzava sessions de cinema i varietés. Durant la
dictadura franquista, el Cafè del Centre fou clausurat i se celebrà un únic
ball per a tot el poble al Casino.El 28 de desembre de 1881 va arribar per primer cop el tren a Gavà. L’arribada del ferrocarril va marcar un abans i un després en la societat i en l’economia gavanenques. Però, com es desplaçaven els gavanencs a Barcelona abans de l’arribada del ferrocarril? Com s’ho manegava un gavanenc de 1880 per anar a fer gestions a la ciutat comtal?
El
cotxe no
s'inventaria fins a 1886 i a Gavà no es va popularitzar fins a
inicis del segle XX.
El servei d'autobús va començar a funcionar al 1918, encara que des de 1881 hi va haver un servei de tartanes que anaven des de Sant Climent i Viladecans a Gavà. La seva funció era apropar aquestes dues poblacions a l’estació de Gavà.
La bicicleta, tal com la coneixem ara, es va inventar més tard, al 1885.
L’únic mitjà de transport possible, deixant de banda el anar a peu, era el carro. Un carro tirat per una o vàries mules trigava entre tres i quatre hores en arribar a Barcelona.
Un bon exercici podria ser comparar els sous d’aleshores amb els d’ara i treure’n conclusions.
📷Autor i col·lecció: Martí Sabatés. AMG
📃 Assumpció Gabernet -Arxiu Municipal de Gavà-
📷 Autoria desconeguda. Col·lecció Carles Ballo.
📃 Assumpció Gabernet -Arxiu Municipal de Gavà-
![]() |
| Foto: Benet Solina |
“Per
a més sorpresa i espant, a l'endemà d'aquella tempesta, quan les aigües ja
s'havien escorregut deixant inundada tota la marina, es produí un moviment
sísmic que durà pocs segons, però la forta sacsejada que va donar, fou
suficient per a fer brausolejar les cases, fent caure dels seus escudellers
tota la vaixella que hi tenien col·locada, puix que en aquell temps era costum
tenir en l'entrada de les cases dels pagesos, uns escudellers a l'alçaria
aproximadament d'uns dos metres, on hi tenien posades les millors per a el
servei de taula.