No passa sovint, però quan arriba a l’Arxiu Municipal un document gràfic i descobrim que està en relació amb un altre que es creia únic, es produeix una certa excitació entre el personal.
És el cas d’aquestes dues fotografies d’una excursió a l’ermita de Bruguers que va tenir lloc a les primeries del segle vint i que mostren un moment molt semblant de la mateixa, amb perspectives, això si, un xic diferents.
No és infreqüent trobar imatges de l’ermita i el castell tan antigues ja que des de la Renaixença i la creació de les primeres entitats excursionistes, ambdós indrets van despertar interès. És van convertir, ben aviat, en uns del principals llocs de visita a Catalunya, sobretot per part dels barcelonins, com quedà palès en ser inclosos a l’Àlbum Pintoresc-Muntanyenc de Catalunya, publicat per l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques, l’any 1878.
No en sabem res, però, del grup de persones que hi apareixen, tot i que semblen de condició benestant atenent a com van vestits, ni del motiu de la celebració que els porta, com podem observar, a improvisar una rotllana.
La primera imatge del grup, presa al davant mateix de l’ermita, va arribar a l’Arxiu, juntament amb una altre, feta la mateixa jornada, d’una vista panoràmica que inclou la masia de can Ramoneda i el castell d’Eramprunyà, en un misteriós sobre tramés per Manel Civit on es podia llegir: “Millor que ho tingueu vosaltres”, sense cap més explicació. Es tracta d’una fotografia adherida a un paspartú de cartró decorat, tal hi com era habitual presentar-les en aquell moment.
En la segona, una vista d’un moment molt proper en el temps, però un xic més allunyada del grup, hi apareix un fotògraf amb el cap sota el drap negre, enfocant l’escena a la pantalla esmerilada de la seva càmera. Com bé podem apreciar l’aparell està fixat a un sòlid trípode que li dona estabilitat, imprescindible amb els dilatats temps d’exposició dels materials sensibles d’aleshores. Si ens hi fixem encara més, al costat del fotògraf trobarem la bossa on transporta la càmera i les plaques de vidre ben protegides de la llum. Cada placa esdevindrà una fotografia un cop exposada, revelada i ampliada en paper.
Aquesta segona fotografia, presentada en format de postal i cedida a l’Arxiu pel fuster i conegut col·leccionista gavanenc Lluc Camps ens confirma, a més, el caràcter benestant de grup ja que comptar amb dos aparells fotogràfics en una mateixa excursió era un luxe que molt pocs es podien permetre.
Benet Solina Garcia
Arxiu Municipal de Gavà